Hilversum

Busexcursie donderdag 22 augustus 2024

De jaarlijkse busreis voert ons deze keer naar de Betuwe. We hebben een vol programma en starten onze dag met een bezoek aan 'Nieuw Robbekampen', een grote tuin in Dreumel. In 2012 is begonnen met het omvormen van een gedeelte van de boomkwekerij naar een landschapstuin. Er is geen vooropgezet plan gemaakt, uitgangspunt waren de twee vijvers, die door een soort sloot met elkaar verbonden zijn. De graspaden verbinden de borders in de tuin met elkaar. Door de hele tuin staan veel bijzondere bomen en struiken. De tuin is zo’n 15.000 m2, dus zorg voor makkelijke schoenen. Gelukkig staan er genoeg bankjes om af en toe rustig te genieten. We worden hier ontvangen met koffie, thee en koek.

Vervolgens rijden we naar Tiel voor een bezoek aan de tuin van Joke Knol. De tuin ligt in de Elzenpasch, een bosrijk gebied omgeven door stedelijke bebouwing. Het hele perceel is 1500 m2 en grenst aan een dode tak van de Linge. Hoewel de tuin niet heel groot is, is er wel veel te zien: borders op kleur, een vijver, terrasjes en veel blikvangers, zoals de houten entreepoort met sedumdak en mooie doorkijkjes naar het omringende water. Ook hier is koffie en thee en hier kunnen we ons meegebrachte boterhammetje opeten.

Ook in Tiel bevindt zich vlindertuin 'de Zindering'. Dit stuk gemeentetuin wordt door meer dan 100 vrijwilligers onderhouden. De beplanting is gericht op, de naam zegt het al, vlinder- en insectenbezoek. Hiermee willen de initiatiefnemers de biodiversiteit versterken, door zoveel mogelijk vlinders, bijen en andere dieren een goede leefomgeving in de stad te bieden. Voor ons is het vooral ook een mooie tuin om doorheen te wandelen.

Onze laatste stop van de dag wordt Hovenierscentrum De Briellaerd in Barneveld. Je kunt hier rondwandelen door de voorbeeldtuinen, een kijkje nemen in de Tuinwinkel, of planten kopen uit het grote assortiment bijzondere vaste tuinplanten. De Briellaerd is ook de Nederlandse collectiehouder Geranium (ooievaarsbek). Ze hebben meer dan 200 soorten. In de tuin zijn deze soorten ook te vinden zodat je kunt zien hoe hij zich ‘gedraagt’ in de volle grond.

Het is, in verband met de reserveringen, van belang dat u zich tijdig opgeeft. Als we op 22 juli onvoldoende aanmeldingen hebben, zullen we de reis moeten annuleren en dat zou jammer zijn.

Wanneer: Donderdag 22 augustus Vertrek: uiterlijk 8.30 uur. Wilt u ruim op tijd aanwezig zijn? retour rond 18.00 uur

Waar: vertrek vanaf de Bethlehemkerk, Loosdrechtseweg 263, 1215 JV Hilversum

Meenemen: makkelijke schoenen en lunch en drinken voor onderweg

Opgeven: zo snel mogelijk, maar voor 22 juli bij Martje Elings mail: elings.martje@gmail.com of tel: 06 28062346

Kosten: €54,- voor leden en €59,- voor niet leden Betaling bij NL94RABO 010 26 69 953 t.n.v. KMTP afd. Hilversum De excursie geschiedt op eigen risico.